Монгол Улсад далайн тээврийн салбарыг хөгжүүлэх, газар зүйн байршлаас үл хамааран далайд гарцтай болох, Монгол Улсын бараа бүтээгдэхүүнийг далайгаар дамжуулан 3-дагч зах зээлд тээвэрлэх боломжийг нээлттэй болгох ажлын хүрээнд шат дараатай арга хэмжээ авснаар тодорхой үр дүнд хүрч байна. Үндэсний далайн тээврийн салбарыг хөгжүүлэх зорилтын хүрээнд далайн салбарын тэргүүлэгч улсуудтай хамтарч тээврийн үйл ажиллагаа эхлүүлэхээр ажиллаж байна. Тухайлбал, Монгол Улсын уул, уурхайн бүтээгдэхүүнийг гуравдагч улсад экспортлох зорилгоор 2015 онд Монгол Улс, Бүгд Найрамдах Солонгос Улсын хамтарсан далайн тээврийн компанийг үүсгэн байгуулсан.
Тус компани үүсгэн байгуулагдсан түүхийг сөхвөл, 2011 онд ЗТБХБЯ болон БНСУ-ын Газар, тээвэр, далайн хэргийн яамны хооронд хамтран ажиллах тухай Санамж бичиг байгуулсан. Монгол Улсын Далайн захиргаа болон БНСУ-ын “Саммок Шиппинг” ХХК-ийн хооронд далайн тээврийн хамтарсан компанийг байгуулах тухай харилцан ойлголцлын Санамж бичгийг 2012 онд байгуулсан. Монгол Улсын ЗТЯ болон БНСУ-ын Далайн хэрэг, загас агнуурын яамны хооронд хамтран ажиллах тухай Санамж бичгийг 2015 онд байгуулсан.
Далайн тээврийн хамтарсан компани байгуулах асуудлыг Засгийн газрын 2015 оны 180 дугаар тогтоолоор дэмжсэнээр Монгол-Солонгосын хамтарсан “Монгол-Саммок Ложистикс” ХХК-ийг БНСУ-ын Сөүл хотноо байгуулаад байна.
“Монгол-Саммок Ложистикс” ХХК-ийн зорилго:
- Далайн тээврийн салбарыг Монгол Улсад хөгжүүлэхэд дэмжлэг үзүүлэх
- Далайд гарах гарцыг нэмэгдүүлэх
- Далайн олон улсын худалдаа, тээврийн үйл ажиллагаанд оролцох
- Монгол Улсын уул уурхайн бүтээгдэхүүнийг гуравдагч зах зээлд экспортолж дэлхийн зах зээлд өрсөлдөхүйц үнээр борлуулах үйл ажиллагааг баталгаажуулах
- Монгол Улсын далайн салбарын үндэсний боловсон хүчин бэлтгэх;
- Далайн нөөц баялгийг ашиглах, өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүнийг далайгаар дамжуулан тээвэрлэх боломжийг нээлттэй болгох.
Монгол Улсад олон улсын хуурай боомтуудыг хөгжүүлэх
хуурай боомт хариуцсан нэгжийг байгуулан ажиллуулах тухай:
Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүхийн дэвшүүлсэн Транзит Монгол санаачилга, Монгол Улсын Их Хурлаас 2016 оны 2 дугаар сарын 5-нд соёрхон баталсан Хуурай боомтын тухай Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр, Монгол Улсын Их Хурлын 2020 оны 5 дугаар сарын 13-ны өдрийн 50 дугаар тогтоолоор баталсан “Алсын хараа-2050” Монгол Улсын урт хугацааны хөгжлийн бодлогын зорилтын 4.4, Монгол Улсын Их Хурлын 2021 оны 12 дугаар сарын 30-ны өдрийн 106 дугаар тогтоолоор баталсан “Шинэ сэргэлтийн бодлого”-ын 1.1, 1.2, 1.3, 1.4-т хөрш орнуудтай хилийн боомт, тээвэр, логистикийг хөгжүүлэх зорилтыг дэвшүүлсэн байна.
Олон улсын хуурай боомтын нэр томьёо:
НҮБ-ын Ази Номхон Далайн Эдийн Засаг Нийгмийн Комиссын Хуурай боомтын тухай Засгийн газар хоорондын хэлэлцээр (цаашид “хэлэлцээр” гэх)-ийн тодорхойлсноор:
“Олон улсын чанартай боомт” (цаашид “хуурай боомт” гэх) гэж “олон улсын чанартай хуурай боомт” гэж олон улсын худалдаанд тээвэрлэж буй барааг ачиж буулгах, хадгалах, хяналт шалгалт хийх болон холбогдох гаалийн хяналт, бүрдүүлэлтийг хэрэгжүүлэх нэг буюу түүнээс дээш тээврийн горимоор холбогдсон логистикийн төв болох нутаг дэвсгэрийн дотор байрлах газрыг хэлнэ
“…Хуурай боомт гэдэг нь чингэлэг болон задгай ачаа барааг түр хугацаагаар хадгалах, ачаа бараанд холбогдох боловсруулалт хийхэд зориулагдсан байр, агуулах, сав, задгай талбай, зогсоолыг хэлэх ба авто зам, төмөр зам, усан замын тээврийн хэрэгсэл болон нисэх буудлын аль нэгтэй холбогдсон байна. Олон улсын ач холбогдол бүхий хуурай боомт нь ачаа барааг ачих буулгах, түр хугацаагаар хадгалах, гаалийн үзлэг хяналтыг явуулах, олон улсын худалдаанд оролцоход шаардлагатай аюулгүй байдлыг хангасан байна...” гэжээ.
Хуурай боомт үүсэх болсон шалтгаан:
Далайн тээврийн компаниуд нь далайн боомтууд дээрх үйл ажиллагаагаа цэгцлэх, өөрийн боомтод ирсэн бүх ачаа барааг боломжийн хэмжээнд аль болох хурдан боловсруулах (ачих, буулгах, баглах, задлан түгээх, хадгалах, илгээх, дамжуулан тээвэрлэх, гааль, мэргэжлийн хяналт, хорио цээр болон бусад үзлэг хяналтыг хийх боломжоор хангах, г.м.)-ыг шаардаж эхэлсэн. Энэхүү шаардлагын дагуу ихээхэн хэмжээний ачаа барааг хурдан шуурхай боловсруулах шалгарсан арга нь далайн боомтынхоо зарим үйл ажиллагааг явуулах нэгж салбарыг эх газрын гүнд байгуулан албан ёсоор хуурай боомтын статус авч олон улсын хэмжээнд ашиглах эрхтэй болох явдал юм.
Өнөөдрийн байдлаар хуурай боомтгүйгээр далайн боомтын үйл ажиллагааг төсөөлөх аргагүй болоод байна. Хуурай боомт үүсэх болсон үндсэн шалтгаан:
Олон улсын чанартай хуурай боомт байгуулах хэрэгцээ:
Манай Улс далайд гарахын тулд хуурай замаар ОХУ-ын нутгаар дамжин Алс дорнодын далайн боомт хүртэл 3800 км, БНХАУ-ын Тяньжин боомт хүрэхэд 1870 км туулдаг.
Монгол Улс БНХАУ болон ОХУ-ын хооронд байрладаг геополитик, Ази болон Европыг холбосон хамгийн дөт зам, эдийн засгийн газарзүйн байршлын давуу талуудад түшиглэн олон улсын худалдаа, тээвэр, логистик, нийлүүлэлтийн сүлжээнд холбогдох хамгийн оновчтой шийдлээр төлөвлөж хөрөнгө оруулалт, бүтээн байгуулалтын нэгдсэн бодлого зохицуулалттайгаар Олон улсын чанартай хуурай боомтуудыг хөгжүүлэх нь цаг үеийн шаардлага болоод байна.
Энэ нь Монгол -Орос- Хятадын эдийн засгийн коридорын дагуух бүс нутгуудын зам харилцаа, дэд бүтэц, боомт, хотуудын холболт, бүс нутгуудын хамтын ажиллагааг шинэ түвшинд хүргэх нөөц, хөрөнгө оруулалтын орчин, бүтээн байгуулалтын төслүүдийг уялдуулан олон улсын хамтын ажиллагааг өрнүүлэх, улс орны эдийн засагт дэмжлэг үзүүлэх ач холбогдолтой юм.
Монгол Улсын ачаа тээврийн чингэлгийн терминалыг далайн боомтын дэд бүтэцтэй шууд холбох гэрээ, хэлэлцээр байгуулах нь нэн тэргүүний ажил болохыг судалгааны үр дүнгээс ойлгож авсан. Үүний тулд БНХАУ-ын ямар далайн боомт Монгол Улсын хуурай боомтын эхлэл байж болох шалгуур үзүүлэлтүүдийг боловсруулан гаргасан. Үүнд:
Иймээс эдгээр 4 шалгуур үзүүлэлтийг хангах далайн боомтыг газар дээр нь үзэж, танилцаж боомтын удирдлагуудтай хэлэлцэн тохиролцох шаардлагатай юм. Ингэснээр Монгол Улсын ачаа барааг сонгогдсон далайн боомт дээр төвлөрүүлэн авах бүх гэрээ хэлцлийг Засгийн газар хооронд байгуулах хэрэгтэй байна.
Монгол Улсад олон улсын хуурай боомтуудыг байгуулах нь олон улсын хуурай боомтын нөхцлөөр олон улсын ачаа барааг төвлөрүүлэн байршуулж, ангилан ялгаж, гадаад улс орнуудын ачаа бараанд үйлчилгээ үзүүлэхээс гадна хагас, бүтэн боловсруулах, улмаар эцсийн бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх боломж нэмэгдэж, нэмүү өртөг шингэсэн экспорт, импортын барааны болон олон улсын ачаа тээврийн үйл ажиллагаанаас улсад ихээхэн хэмжээний валютын нөөц бүрдүүлэх боломж нөхцөл бүрдэнэ.
Монгол Улсад олон улсын хуурай боомт хөгжүүлэх эрх зүйн орчин:
Хуурай боомтын талаар төрөөс баримтлах бодлогын баримт бичигт
1. Монгол Улсын Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөр 2020-2024:
3.6.3.4.төмөр замын сүлжээг түшиглэн олон улсын стандартад нийцсэн хуурай боомтыг барьж байгуулна. Нийслэлийн Налайх дүүрэгт Улаанбаатар төмөр замыг түшиглэн олон улсын стандартад нийцсэн ачаа тээвэр, логистикийн төвийг төр, хувийн хэвшлийн түншлэлийн хүрээнд барьж байгуулна.
2. Монгол Улсын Засгийн Газрын “Шинэ сэргэлтийн бодлого” :
Зорилт 1.4.Монгол Улсын бүсчилсэн хөгжлийн үзэл баримтлалд тулгуурлан эдийн засгийн чөлөөт бүс, хуурай боомтуудыг үе шаттайгаар байгуулах замаар худалдааны эргэлтийг нэмэгдүүлнэ... гэж тус тус бодлогын баримт бичгүүдэд тусгагдсан байдаг.
...1.2 Хуурай боомтын асуудал хариуцсан нэгжийг зохих журмын дагуу байгуулж, Зам, тээврийн хөгжлийн яамны батлагдсан төсөвт багтаан ажиллуулах арга хэмжээ авах... гэж заасны дагуу Хуурай боомтын нэгжийг Далайн захиргааны бүтцэд байгуулахаар шийдвэрлэсэн болно.
Цаашид Монгол Улсад олон улсын чанартай хуурай боомтыг хөгжүүлэхэд холбогдох хууль тогтоомжтой нийцүүлэн хилийн боомтыг зөвхөн дамжин өнгөрөх, шалган нэвтрүүлэх бүс бус эдийн засаг, бизнесийн хөгжлийн төв болгон хөгжүүлэх, тухайлбал гадаад худалдаа эрхлэхэд учирч буй саад бэрхшээл болсон хилийн боомт дахь шалгалтын давхардлыг арилгах, дэвшилтэт техник технологи нэвтрүүлэх, хилийн хяналтын байгууллагуудын ажлын уялдаа холбоог хангах, нэгдсэн удирдлага зохион байгуулалтын бүтцийг бий болгох шаардлагатай.
БНХАУ-аас ОХУ, цаашлаад Европт хүрэх, Европоос БНХАУ-руу чиглэсэн авто болон төмөр замын дамжин өнгөрөх тээврийн тулгамдсан асуудлууд:
Монгол Улсад олон улсын хуурай боомтуудыг хөгжүүлэхэд нэн тэргүүнд шийдвэрлэх асуудлууд:
“Олон улсын хуурай боомт” – ын үйл ажиллагаанаас оролцогч талуудын
хүртэх боломжит үр ашиг :
Оролцогч талууд
|
Үр ашиг |
Засгийн газар |
|
Боомт |
|
Төмөр замын удирдах газар Авто замын операторууд
|
|
Аж үйлдвэр/ Тээвэрлэгчид |
|
Боомт хотууд |
|
Орон нутгийн захиргаа |
|
Нийгэм |
|
“Олон улсын хуурай боомт” байгуулснаар бий болох үр дүн:
Олон улсын хуурай боомтын үйл ажиллагаа нь Монгол Улсад дэлхийн түвшний үйлчилгээний салбар болон хөгжиж гадаадын шууд хөрөнгө оруулалтыг нэмэгдүүлэн Монгол Улсын эдийн засгийг эрчимтэй хөгжүүлэхэд түлхэц болох юм.
Олон улсын хуурай боомтын удирдлага зохион байгуулалтын олон улсын туршлагаас авч үзвэл:
Судалгаанаас үзэхэд хуурай боомтуудын удирдлага зохион байгуулалтын ерөнхий загвар дараах байдалтай байна.
Эх сурвалж: НҮБ-ын АЗНЭЗНК-ийн хуурай боомтын сургалтын гарын авлага
Монгол Улстай хамгийн ойр газар зүйн байршилтай БНХАУ, БНСУ, Япон зэрэг улсуудын боомтуудын удирдлага нь тухайн улсын Засгийн газар, муж, хотын захиргааны удирдлагад тухай улс, муж, хотын хөгжлийн ерөнхий төлөвлөгөөний дагуу төлөвлөгдөж хөгжсөн туршлага байна.
Олон улсын чанартай хуурай боомт хөгжүүлсэн улс орнуудад хилийн боомт, терминалуудыг Төр-хувийн хэвшлийн түншлэлээр буюу концессын гэрээгээр буюу хувийн хэвшил /хөрөнгө оруулагчид /боомтыг барьж ашиглалтад оруулан 30 хүртэл жил түүний хэвийн үйл ажиллагааг хариуцан явуулсны (дамжин өнгөрөх тээврийн хэрэгслээс төлбөр авах, ажлын байрны түрээс гэх зэргээс эх үүсвэрээс орлогоо бүрдүүлнэ.) дараа улсад үнэ төлбөргүйгээр шилжүүлснээр төсөвт хүндрэл үүсэхгүй давуу талтай.
“Олон улсын чанартай хуурай боомт” – байгуулах ерөнхий үйл явц:
Хуурай боомтын асуудал хариуцсан нэгжийн зорилго:
Монгол Улсад Олон улсын хуурай боомтуудыг байгуулан хөгжүүлэх асуудлаар бодлогын дэмжлэг үзүүлэх, олон улсын хамтын ажиллагааг бий болгох зорилготой.
Хуурай боомтын асуудал хариуцсан нэгжийн үндсэн чиг үүрэг:
Хуурай боомтын асуудал хариуцсан хэлтсийн үйл ажиллагааны чиглэл:
Хүлээгдэж буй үр дүн:
ДАЛАЙН ЗАХИРГАА